#3 Een geweldige plek om te groeien
Een gemeenschap waar het goed is om op te groeien is in de eerste plaats een gemeenschap die jongeren op de eerste plaats zet, want een gemeenschap waar het goed is om te leven als een kind is een gemeenschap die goed is voor alle generaties. Een gemeenschap die vriendelijk is voor kinderen en jongeren, moedigt emancipatie en autonomie aan en vermindert sociale ongelijkheid aan de basis. Een gemeenschap waar het goed is om op te groeien zorgt ervoor dat iedereen recht heeft op onderwijs en vrijetijdsbesteding, maar ook op een waardig leven, toegang tot gezondheidszorg en deelname aan het gemeenschapsleven.
Concreet betekent dit bijvoorbeeld bijlessen, het oprichten van een huiswerkschool zodat iedereen op zijn eigen tempo kan leren, toegang tot groene ruimtes en speelpleinen, straten en pleinen aangepast aan zachte mobiliteit, voorzieningen om jongeren aan te moedigen zich uit te spreken als burgers, ontmoetingsplaatsen voor jongeren, enz.
We willen van Oudergem een kind- en jeugdvriendelijke gemeente maken die zorg draagt voor het welzijn van iedereen van jongs af aan, zodat jong en oud (ongeacht sociale of culturele afkomst, gender of fysieke toestand) zich kunnen ontplooien.
We willen een gemeenschap waar van jongs af aan aandacht wordt besteed om ervoor te zorgen dat kinderen en jongeren met mentale, fysieke of zintuiglijke handicaps toegang hebben tot aangepaste ruimtes en allerlei activiteiten.
1. Voor kinderopvang van hoge kwaliteit
- Alle kinderen moeten toegang hebben tot kinderopvang van goede kwaliteit. Kinderopvang van goede kwaliteit is fundamenteel voor de ontwikkeling van hechting, socialisatie en identiteit. Daarom is het van cruciaal belang dat er voldoende kinderopvangplaatsen van goede kwaliteit zijn. Naast het ontwikkelen van openbare kinderdagverblijven of door de overheid gesubsidieerde voorzieningen, waar de tarieven worden vastgesteld op basis van het inkomen van de ouders, zal de lokale overheid een actieve rol spelen bij het ontwikkelen van partnerschappen, het aantrekkelijk maken voor kinderverzorgers om zich te vestigen en het ondersteunen van hun opleiding.
- Op deze manier ondersteunen we de opleiding tot kinderverzorger van Instituut voor Sociale Promotie (IAPS) en de overgang naar het beroepsleven daarna. De cursussen worden voornamelijk in onze kinderdagverblijven en scholen georganiseerd.
- We zullen het model van eco-opvangcentra, die het welzijn van kinderen, werknemers en het milieu respecteren, uitbreiden, in het bijzonder door biologisch voedsel te gebruiken, de voorkeur te geven aan ecologisch verantwoorde producten en duurzaam speelgoed, en een nulafvalbeleid te ontwikkelen.
- We zullen de ontwikkeling van nieuwe particuliere kinderopvangfaciliteiten ondersteunen door een starttoelage toe te kennen aan verzorgers en hen te informeren over de verschillende financieringsbronnen die beschikbaar zijn om duurzame kinderopvang te ontwikkelen.
- We zullen het gemakkelijker maken voor kinderen met een handicap of chronische ziekte om te integreren met de andere kinderen. Gehandicapte ouders zijn ook welkom.
- We zullen gastomgevingen aanmoedigen om zich open te stellen voor de buitenwereld, voor de buurt en voor culturele spelers als onderdeel van programma’s voor cultureel bewustzijn.
- We zullen werken aan genderstereotypen in kinderopvanginstellingen door personeel op te leiden, genderneutrale activiteiten aan te bieden en kinderen toe te staan om geregistreerd te worden als ouder 1/ouder 2 in plaats van vader/moeder.
- We zullen van de ondersteuning van het ouderschap een prioriteit maken door de programma’s die door verenigingen zijn ontwikkeld te ondersteunen, ze in netwerken op te nemen en ze zichtbaar te maken voor gezinnen, ook voor gezinnen die ver verwijderd zijn van de kinderopvang. Er zal bijzondere aandacht worden besteed aan eenoudergezinnen, gezien hun kwetsbaarheid.
- We zullen zorg dragen voor de gebieden rond de kinderdagverblijven door ze te beplanten met groen en faciliteiten te voorzien om zachte mobiliteit aan te moedigen. We zullen de aankoop van grote kinderwagens ondersteunen om baby’s mee te nemen voor groepswandelingen (naar het voorbeeld van de babybussen van de Stad Brussel).
- We zullen een actief contactbeleid ontwikkelen met gezinnen die ver verwijderd zijn van de opvangomgeving.
- We zullen publiek-private partnerschappen mogelijk maken om het aantal kinderopvangplaatsen te vergroten.
2. Voor meer aandacht voor kinderen en jongeren
- We zullen een sterker netwerk van jeugdorganisaties in de lokale omgeving aanmoedigen, zoals jeugdcentra, jeugdbewegingen (lokalen, vervoer voor het kamp), groepen en jeugdclubs, zodat ze voor een grote verscheidenheid aan groepen kunnen zorgen, waaronder mensen in precaire situaties.
- We steunen de renovatie van het jeugdcentrum en willen nadenken over andere locaties. De activiteitenprogramma’s zullen worden geëvalueerd met de jongeren, de teams en de verenigingen.
- Er zal een plan worden opgesteld voor de ontwikkeling van speelpleinen om de voorzieningen van Leefmilieu Brussel aan te vullen met gemeentelijke voorzieningen en ervoor te zorgen dat ze goed verspreid zijn over het gebied en een diversiteit aan activiteiten bieden voor alle leeftijden en stijlen. In de bestaande speelpleinen zullen openbare toiletten en drinkwaterfonteinen worden geïnstalleerd. Tegelijkertijd zullen er tijdens de schoolvakanties in de wijken die dat wensen speelstraten worden aangelegd.
- Tijdens de vakantie worden er verschillende activiteiten georganiseerd in de speelzones (trampoline, parkour, enz.). Aan de jongeren van Oudergem zal worden gevraagd om te stemmen over hun keuze.
- Omdat het leven niet altijd van een leien dakje gaat en opgroeien betekent dat je vragen moet stellen waarop de antwoorden niet altijd vanzelfsprekend zijn, zullen we de ontwikkeling van eerstelijnspsychologische hulp voor kinderen en tieners in nood bevorderen. We zullen samenwerken met verenigingen om taboes over geestelijke gezondheid te doorbreken en bekendheid te geven aan de beschikbare middelen in en rond de gemeente.
- We zullen jeugdbewegingen bewust maken van de noodzaak om “zero waste camps” te organiseren. Op dit gebied kunnen trainingen worden gegeven.
- We ondersteunen de oprichting van een AMO (Action en Milieu Ouvert) in samenwerking met een naburige gemeente om tegemoet te komen aan de behoeften van jongeren in kwetsbare situaties, voortijdige schoolverlaters of, meer in het algemeen, die iemand zoeken om in vertrouwen te nemen als ze het moeilijk hebben.
- De gemeente zal ook een stem geven aan jongeren met het oog op participatieve democratie: zie prioriteit #1, punt 3.
3. Op school
Voor een groenere school
- We zullen gezond voedsel van hoge kwaliteit in onze schoolkantines blijven promoten, waarbij we prioriteit geven aan korte distributiekanalen, biologisch geteeld of duurzaam voedsel en vegetarische opties van hoge kwaliteit die kinderen waarderen. Om dit te bereiken werken we samen met onze maaltijdleverancier, de ouders van onze scholen en het onderwijzend en technisch personeel van de scholen.
- We zullen kinderen zoveel mogelijk in contact brengen met de natuur en een luchtige, groene omgeving promoten via acties zoals “Operatie re-creatie” (Leefmilieu Brussel) en “Ose le vert” (Cocof).
- De openluchtschool zal worden ontwikkeld, in het bijzonder met experimenten/manipulaties die verband houden met de omliggende groene ruimten (Zoniënwoud). In het schoolcentrum van Blankedelle zullen we bijvoorbeeld de reconstructie van het nieuwe Colin-paviljoen en de bouw van een nieuw STEM onderwijsproject (wetenschap, technologie, techniek en wiskunde) ondersteunen.
- Zoals we de afgelopen 6 jaar hebben gedaan, zullen we de ecologische transitieprojecten ondersteunen die door de educatieve teams worden uitgevoerd (zoals educatieve vijvers, het creëren van kippenhokken, moestuinen, compost en ecoteams).
- We zullen meer steun verlenen aan projecten die een actievere mobiliteit rond scholen stimuleren, zoals een wekelijks fiets-busproject en de ontwikkeling van twee schoolmobiliteitsplannen om ouders en leerlingen bewuster te maken van het belang van actieve mobiliteit en de impact ervan op de luchtkwaliteit.
- We blijven de gedeeltelijke heraanleg van de toegangswegen tot de plaatselijke scholen ondersteunen. We willen nog een stap verder gaan door een debat op gang te brengen over de aanleg van schoolstraten in Oudergem om de veiligheid van onze kinderen rond de scholen te garanderen en hun gezondheid te verbeteren. Een jaar lang hebben metingen van het team “Chercheurs d’air” in de meeste van onze scholen aangetoond dat de lucht die ze inademen vervuild is en de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) overschrijdt.
Voor een meer inclusieve school
- We zullen ervoor zorgen dat kinderen, en in het bijzonder dove en slechthorende kinderen, toegang hebben tot de Franse gebarentaal van België (LSFB).
- We zullen het “gratis soep”-project en het uitdelen van fruit om 10 uur ’s ochtends aan alle leerlingen blijven behouden, evenals gereduceerde prijzen voor warme maaltijden voor kinderen uit gezinnen in moeilijkheden.
- We zullen het opzetten en soepel laten verlopen van interne schoolorganen stimuleren die leerlingen in staat stellen actief deel te nemen aan de schooldemocratie.
- We helpen onderwijsteams om de uitdaging van culturele diversiteit op lokale scholen aan te gaan door ze de middelen te geven die ze nodig hebben om een echt diversiteitsmanagementbeleid op te zetten, geïntegreerd in het schoolproject.
- We zullen scholen in staat stellen om te profiteren van een opvoedkundige die zal fungeren als link tussen gezinnen en scholen.
- We zullen lokale scholen aanmoedigen en ondersteunen om leerlingen met een handicap op te nemen, in overeenstemming met het Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. Onze teams werken al actief samen met de psycho- medico sociale centra (PMS), de spelers in de Pôles territoriaux en onze gespecialiseerde partnerscholen. We kijken ernaar uit om deze vruchtbare samenwerking voort te zetten.
- Het werk van de remedial teacher wordt voortgezet zodat zij leerkrachten kan ondersteunen bij het maken van redelijke aanpassingen voor leerlingen met speciale behoeften.
- We zullen ons project om zichtbaar en onzichtbaar geweld op scholen te bestrijden voortzetten, met name door het organiseren van klassenraden en door kinderen bewust te maken van alle vormen van pesten en cyberpesten (momenteel 1 VTE voor de 4 scholen).
Voor een school die meer open staat voor de wereld
- We zullen de school openstellen voor de wijken en de sociaal-culturele actoren door de toegang tot de faciliteiten buiten de schooluren te vergemakkelijken en door culturele actoren aan te moedigen naar de school te komen (in het bijzonder lokale culturele actoren zoals bibliotheken, het kunstcentrum Rood Klooster, het gemeenschapscentrum, het cultureel centrum, enz.) Onze scholen werken al nauw samen met onze Academie voor Muziek en Gesproken Woord om vanaf 5 jaar een cursus Gesproken Woord en een inleiding tot muziek aan te bieden.
- We geven prioriteit aan onderwijsmethoden die gebaseerd zijn op samenwerking, zelfvertrouwen en alternatieve vormen van beoordeling (continue beoordeling, beoordeling door medeleerlingen, enz.) Op onze academie wordt al gewerkt met zelfevaluatie.
- We zullen duurzame partnerschappen en projecten tussen onze gemeentescholen en Nederlandstalige scholen aanmoedigen, dankzij onze uitstekende samenwerking met het gemeenschapscentrum Den Dam en de vele Nederlandstalige scholen in de buurt.
- We zullen onze lokale academie steunen en de ontwikkeling van haar aanbod aanmoedigen. Oudergem biedt een uitstekend aanbod aan muziek- en woordkunst vanaf de leeftijd van 5 jaar. We zullen deze prachtige academie, waarvan de invloed verder reikt dan onze grenzen, blijven steunen. De inschrijvingsprocedure wordt vereenvoudigd.
- We zullen samen met verenigingen activiteiten organiseren om het bewustzijn over klimaatverandering en het milieu te vergroten. In het kader van het gemeentelijk Klimaatplan hebben we een catalogus opgesteld met gratis opleidingen voor leerkrachten die deze problemen met hun leerlingen willen aanpakken. We zullen dit soort projecten blijven steunen om leerlingen van jongs af aan te sensibiliseren en te informeren over de uitdagingen van de klimaatverandering.
4. Voor naschoolse opvang van hoge kwaliteit
- We zullen buitenschoolse opvang ontwikkelen en versterken met inclusieve en voldoende gediversifieerde activiteiten (cultureel, sportief, creatief, in contact met de natuur) om kinderen en jongeren na schooltijd, in het weekend en tijdens de schoolvakanties te interesseren. We zullen ook zorgen voor de integratie van kinderen met speciale behoeften en daarbij een beroep doen op de expertise van gespecialiseerde verenigingen.
- We zullen alle initiatieven aanmoedigen om infrastructuur te delen tussen scholen, lokale overheden, sportclubs, academies en jeugdbewegingen.
- We zetten ons in voor naschoolse opvang om een allesomvattend aanbod voor bewoners te creëren en om de samenwerking tussen spelers op het gebied van jeugd, sport, cultuur, enz. over buitenschoolse activiteiten te bevorderen.
- We zullen de mogelijkheid onderzoeken om buitenschoolse kinderoppas financieel beter tegemoet te komen en hen meer aangepaste uren te laten werken (minder pauzes) om deze essentiële job verenigbaar te maken met het gezinsleven.
5. Voor een gemeenschap die zich bekommert om de behoeften van al haar senioren
Een gemeenschap waarin het goed is om op te groeien moet ook een gemeenschap zijn waarin het goed is om oud te worden, een gemeenschap waarin jong en oud samenleven en van elkaar leren. We moeten de waarde van onze senioren erkennen, die maar al te vaak worden gezien als een last voor de samenleving. Integendeel, Ecolo-Groen is van mening dat zij een aanwinst zijn voor de samenleving en wil hen integreren in het lokale leven door projecten uit te voeren die hun onafhankelijkheid behouden, het hen gemakkelijker maken om zich te verplaatsen en toegang geven tot verschillende activiteiten. Om dit te bereiken, zullen we ervoor zorgen dat we rekening houden met de diversiteit van onze senioren, aangezien ze geen homogeen blok vormen, noch in termen van leeftijd of afkomst, noch in termen van capaciteiten of levenservaringen. Dit betekent dat we een gedifferentieerd beleid moeten ontwikkelen dat rekening houdt met de behoeften en mogelijkheden van elk individu.
- We zullen het hen gemakkelijker maken om zich te verplaatsen, hetzij door een plan voor het onderhoud van trottoirs, hetzij door de invoering van speciale mobiliteitsdiensten. We zullen ook samenwerken met de MIVB om de kwaliteit van de haltes te verbeteren en beschutte bankjes te voorzien.
- We zullen intergenerationele projecten aanmoedigen die zowel ouderen als jongeren ten goede komen, door de uitwisseling van kennis te bevorderen via bijvoorbeeld repair cafés, verhalen vertellen en mentorschap, maar ook digitale workshops waar jongeren ouderen de tips en trucs kunnen uitleggen over het gebruik van een smartphone, het gebruik van kunstmatige intelligentie, enz. Partnerschappen tussen scholen, bibliotheken en verpleeghuizen, en jongeren- en seniorenverenigingen zullen worden versterkt.
- Om het isolement waaronder sommigen lijden te doorbreken, zullen we de oprichting van een dagverzorgingscentrum ondersteunen, een ontmoetingsplaats die ook basiszorg en diverse activiteiten biedt. Het activiteitenprogramma zal worden opgesteld in overleg met alle senioren van de gemeente.
- Het OCMW-rusthuis zal ondersteund worden in zijn persoonsgerichte aanpak, zodat elke bewoner controle kan houden over zijn of haar eigen levensproject. De principes van het Montessori-onderwijs (of het Tubbe-model dat zijn oorsprong vindt in Zweden en gepromoot wordt door de Koning Boudewijnstichting) zullen ontwikkeld worden om een collectieve dynamiek te creëren die de autonomie en de besluitvorming van de bewoners versterkt, die rechtstreeks betrokken zullen worden bij het dagelijkse leven (maaltijden bereiden, activiteiten organiseren, de lokalen inrichten, huisdieren houden, enz.) Het doel is om gezamenlijk plezier, kunst, cultuur, lichamelijke activiteit en zorg aan te moedigen die verder gaat dan een “beroepsmatige” aanpak.
- De toegang tot gemeentelijke diensten zal gemakkelijker worden gemaakt voor senioren en er zal worden gezorgd voor efficiënte communicatie. De gemeentelijke diensten blijven telefonisch bereikbaar en er zal worden onderzocht of er een speciaal telefoonnummer voor senioren kan worden ingevoerd om hen in contact te brengen met personeel dat is opgeleid om hen te informeren en te begeleiden. Gemeenschapskantoren zouden kunnen worden opgezet op plaatsen waar veel senioren komen, zoals verzorgingstehuizen, gemeenschapscentra, enzovoort, zodat ze zich niet naar het administratieve centrum hoeven te verplaatsen.
- We zullen de hefbomen bestuderen die de lokale overheid of het OCMW zouden kunnen activeren om alternatieve huisvestingsmodellen tussen thuis en het rusthuis te ontwikkelen om het aanbod te verbreden: gegroepeerde huisvesting (van het type AbbeyField), intergenerationele huisvesting, intrafamiliale zorg (kangoeroewoning), enz. We zullen vernieuwende initiatieven voor gemeenschapshuisvesting ondersteunen (zie prioriteit #7).